Vaak gestelde vragen

Vragen in verband met de leeftijd

Mijn zoon wordt 8 jaar in oktober van dit jaar. Kan ik hem inschrijven voor een jeugdkamp voor 8-12 jarigen?

Dit kan perfect, wij kijken naar het geboortejaar en dus niet naar de geboortedatum.

Mijn dochter wordt dit jaar 7 jaar. Kan ik haar samen met haar 9-jarige zus inschrijven voor een jeugdkamp voor 8-12 jarigen?

Voor broers en zussen maken wij graag een uitzondering van 1 jaar op de voorziene leeftijd. Je kan beide zussen inschrijven voor dit jeugdkamp.

Praktische vragen

Vervoer en materiaal

Ik bezit niet het juiste kampmateriaal om mijn zoon/dochter mee op kamp te kunnen laten gaan?

Heb je voor het kamp waarvoor je je zoon/dochter wilt inschrijven bepaalde materialen nodig die je niet hebt? Geef ons een seintje, wij kijken graag samen naar een oplossing!

Ik heb geen eigen auto, hoe geraken de kinderen op het kamp?

Onze kampen zijn met eigen vervoer tenzij anders vermeld. Zo is er bij de kampen in Wallonië op vrijdagavond een terugreis met de bus richting Vlaanderen. In Muno brengen we je kinderen omwille van de afstand ook op zondagavond met de bus naar de kampplaats. Indien je graag wilt carpoolen, geef je dit aan op je inschrijvingsformulier. Je kan daarna ouders contacteren uit de buurt.

Vragen in verband met een specifieke zorg

Voeding en beperkingen

Mijn dochter moet een bepaald dieet volgen (vb. glutenvrij), kan hier rekening mee gehouden worden?

Bij inschrijven geef je in stap 3 best al aan welk dieet er gevolgd moet worden. Wij geven dit dan door aan de kampplaats/de keukenmedewerkers zodat hier rekening mee gehouden kan worden. Op sommige locaties vraagt men om eigen producten mee te nemen zodat er geen foute producten kunnen klaargemaakt worden. Check hier de voedingsmogelijkheden per kampplaats.

Mijn zoon heeft autisme, kan hier rekening mee gehouden worden?

Wij houden graag rekening met alle kinderen en jongeren. Het is wel belangrijk dat wij over de nodige informatie beschikken om uw zoon een leuk kamp aan te bieden. Bij inschrijven geef je daarom in stap 3 best al aan welke aandachtspunten uw zoon heeft. Wij geven dit dan door aan de kampleider en animator zodat hier rekening mee gehouden kan worden.
Goed om weten: in 2019 organiseren we samen met Liga Autisme Vlaanderen een jeugdkamp specifiek voor kinderen en jongeren met autisme. Vanaf 21 december komen deze zomerkampen op onze website te staan.

Vragen in verband met inschrijven

Kan ik telefonisch inschrijven?

Telefonisch inschrijven kan niet, je kan inschrijven via deze website of via het inschrijvingsformulier. Het inschrijvingsformulier bekom je door ons een mail te sturen (afya@gezinsbond.be) of ons even op te bellen (02 507 88 67).

Ik heb nog geen zicht op mijn verlof deze zomer, hoe snel moet ik inschrijven?

Geen paniek! Je hebt gerust wat tijd om in te schrijven voor onze zomerkampen. Tot de vrijdag voor vertrek kan je inschrijven voor een heel aantal jeugdkampen.

Hoe kan ik zien of een bepaald jeugdkamp volzet is?

Indien het jeugdkamp volzet is, duiden wij dit na verwerking van de inschrijvingen op de website aan met de button 'volzet'. Indien je geen button ziet bij klikken op het jeugdkamp, dan kan je nog inschrijven. Indien het kamp ondertussen toch al volzet is, brengen wij u hiervan zo snel mogelijk op de hoogte.

Werken jullie met een reservelijst indien een jeugdkamp volzet is?

Indien een jeugdkamp volzet is, kan je je op de reservelijst zetten. Dit doe je door naam en telefoonnummer per mail te bezorgen (afya@gezinsbond.be). Wij contacteren u dan zodra er een plaats is vrijgekomen.

Onze zoon en een vriend van hem zouden graag meegaan op dit jeugdkamp maar zouden natuurlijk graag in dezelfde groep zitten en samen kunnen slapen, hoe kan ik dit aangeven bij de inschrijving?

Bij inschrijven kan je in stap 3 aangeven dat je graag samen wilt slapen. Wij geven dit door aan onze begeleiding die hier rekening mee houdt. Opgelet: bij ons slapen meisjes en jongens in aparte kamers.

​Vragen in verband met de betaling en kortingen

Ik heb mijn dochter zonet ingeschreven. Op de website staat er dat ik hiervoor een factuur zal ontvangen, maar ik vind deze niet in mijn mailbox.

Na verwerking in ons systeem (vb. toekennen van kortingen), sturen wij u de factuur per post toe. Dit kan 1-2 weken duren, afhankelijk van de drukte van de periode.

Ik heb een factuur ontvangen voor een jeugdkamp waarvoor ik mijn zoon inschreef. Hierop staat een voorschotbedrag en een saldo. Kan ik meteen al de volledige factuur betalen of kan dit niet? Of kan ik het bedrag in meerdere keren betalen?

De datum voor betaling van het saldo dient u zelf in de gaten te houden. Indien u graag het volledige bedrag (voorschot + saldo) in 1 keer betaalt, mag u dit doen met de gestructureerde mededeling vermeld op de factuur. Indien u graag in meerdere keren betaalt, dan kan dit ook. Geef ons in het laatste geval gewoon even een seintje (afya@gezinsbond.be of 02/507 88 67).

De jeugdkampen zijn voor mij te duur, kan ik mijn zoon/dochter toch inschrijven?

Surf zeker naar onze kortingspagina en ontdek welke kortingen er allemaal mogelijk zijn! We werken onder andere met sociale kortingen.

Ik ben lid van de Gezinsbond en heb daarnaast recht op de EKIVITA-korting via mijn werkgever. Ik zie de korting van EKIVITA niet op mijn factuur, hoe komt dit?

De EKIVITA-korting (€15) is niet cumuleerbaar met andere kortingen. Indien u lid bent van de Gezinsbond geven wij u deze korting omdat deze voor u voordeliger is (€40 bij internaatkampen, €15 bij externaatkampen).

Ik kan een tegemoetkoming ontvangen van mijn ziekenfonds voor deelname van mijn dochter aan een AFYA-jeugdkamp. Hoe moet ik dit doen?

Elk ziekenfonds hanteert zijn eigen terugbetalingsformulier. U bezorgt ons het formulier van uw ziekenkas (per post, mail of op jeugdkamp) en wij bezorgen u dit na afloop van het jeugdkamp ingevuld terug.

Mijn dochter heeft bij jullie een animatorcursus gevolgd, kan ik een attest bekomen voor de jeugddienst?

Dit kan, bezorg ons per mail (afya@gezinsbond.be) de info die er op het attest moet komen (vb. betaald bedrag) zodat wij een attest op maat kunnen afleveren.

​Toch nog een andere vraag?

Wij helpen u graag verder. U kan ons contacteren via mail (afya@gezinsbond.be) of telefonisch (02 507 88 67) tijdens de kantooruren.